PROČ se učit pravidla pro psaní čárek

Vydáno dne 10.02.2017

V první díle našeho seriálu se podíváme na to, proč je důležité psát ve větách správně čárky. Možná budete překvapeni, co všechno může absence čárky ovlivnit.



Čárka může změnit význam věty

Hlavním problémem při učení je to, že si málokdy uvědomujeme, jak moc by nám mohly školní znalosti být prospěšné v běžném životě. Zrovna u pravidel pro psaní čárek tomu tak je. Čárka může totiž kolikrát ovlivnit náš život, a to doslova. Jako příklad si můžeme vzít oblíbený „češtinářský vtípek“, ve kterém král posílá vzkaz ohledně vězně připravovaného na popravu. Napíše totiž do něj:

Popravit ne ušetřit.

Výklad vzkazu záleží čistě na dobrotě kata, který zrovna koná službu. Je totiž rozdíl mezi vzkazem popravit ne, ušetřit a vzkazem popravit, ne ušetřit.

Můžete teď namítnout, že to je příliš morbidní příklad a že dnes už se tresty smrti běžně nepoužívají. Jenže chybějící nebo nadbytečná čárka může ovlivnit význam celé věty a čtenář může větu pochopit úplně jinak, než jsme ji původně mysleli. Někdy změní absence čárky text komicky, jindy třeba až tragicky. Uveďme si další příklad:

Zoologická zahrada uspořádala charitativní večírek na podporu ohrožených zvířat a pozvala na něj známé osobnosti, které mají zvířecí příjmení i děti navštěvující základní školy.

Pozorně si přečtěte větu a zamyslete se nad jejím významem. Pokud by byla věta napsáno přesně takto, zoologická zahrada by pozvala pouze ty slavné osobnosti, které mají zvířecí jméno i dítě školou povinné. Abychom na ples pozvali i osobnosti bezdětné a navíc i vybrané školáky, musela by věta obsahovat ještě jednu čárku.

Zoologická zahrada uspořádala charitativní večírek na podporu ohrožených zvířat a pozvala na něj známé osobnosti, které mají zvířecí příjmení, i děti navštěvující základní školy.

Tentokrát víme, že na večírek dorazí známé osobnosti se zvířecím příjmením (bez ohledu na to, zda mají děti) i děti, které chodí na základní školy. Vedlejší větu přívlastkovou, která rozvíjí slovo osobnosti, jsme totiž správně oddělili čárkou. Čárka tedy velkou měrou ovlivní to, kolik lidí se na večírek nakonec dostaví.

Pokud by se v nějakém testu u přijímacího řízení objevila podobná úloha, hrála by čárka opravdu velkou roli. Přijetí na střední školu by vám mohlo utéct kvůli jednomu chybějícímu bodu za úlohu, kterou jste sice uměli vypočítat, ale špatně jste si ji přečetli.

Čárka zpřehlední dlouhý text

Tento nadpis platí nejen pro čárky. Pokud používáme správně interpunkci, pomáháme tím adresátovi svého textu, aby se mu text dobře četl a aby mu lépe porozuměl. Dlouhé texty, ve kterých nepoužíváme čárky, mohou být pro čtenáře velice nepřehledné a jejich čtení pro něj může být obtížné. Čárka nám vlastně seká text na kratší srozumitelné celky, lépe nám pomáhá vstřebat informace v textu. Zkuste porovnat tyto dva texty, které se liší pouze (ne)použitím čárek:

Text bez čárek Když jsem včera přijel ze školy už tam na mě čekala babička s tím že pojedeme na slibovaný výlet do zoo což mi udělalo opravdu velkou radost protože jsem úplně zapomněl že jsme se na tom včera dohodli.

Text s čárkami Když jsem včera přijel ze školy, už tam na mě čekala babička s tím, že pojedeme na slibovaný výlet do zoo, což mi udělalo opravdu velkou radost, protože jsem úplně zapomněl, že jsme se na tom včera dohodli.

Čárky nás „nutí“ nad textem přemýšlet

Pravidla pro psaní čárek rozhodně patří mezi učivo, kterému bychom měli věnovat pozornost. Správné používání čárek velkou měrou ovlivní kvalitu textu i jeho vyznění. Pokud se zamýšlíme nad tím, kde napsat čárku, věnujeme s velkou pravděpodobností větší péči i samotnému textu. Podvědomě píšeme jednodušší a srozumitelnější souvětí a vyhýbáme se těm zbytečně dlouhým a těžko stravitelným.

Přepis bublinkové nápovědy: