Procvičujeme infinitiv: Co všechno musí udělat jaro

Vydáno dne 03.04.2018

Tip na zajímavou aktivitu, ve které si můžete hravou formou procvičit s dětmi infinitiv.



S poezii můžeme ve škole pracovat mnoha způsoby. Některé básničky lze využít jako motivaci k novému tématu, jiné mohou mohou mezi dětmi vyvolat zajímavou diskuzi. Díky některým básním se zase o dětech dozvíme mnoho zajímavých informací. Zjistíme, jaké mají sny, obavy, na co těší, z čeho mají strach apod.

Jiné básničky zase mohou motivovat k dalšímu tvoření, hře se slovy apod. No a některé můžeme zase využít k tomu, abychom děti nenásilně seznámili s nějakým pravopisným nebo gramatickým jevem. Právě do této polední kategorie spadá i Co všechno musí udělat jaro od Františka Halase. Všechna slovesa (kromě nadpisu), která v ní najdeme, se totiž nachází v infinitivu.

František Halas: Co všechno musí udělat jaro

Vytáhnout trávu z hlíny
a na zeleno natřít.
Načernit pěkně stíny
a všechno živé sbratřit.

Nachystat noty ptáčkům,
obléci nahé stromy,
vysmát se poškoláčkům,
pozlatit střechy, domy.

Všem hadům svléci kůži,
načesat řádně louky,
spočítat lístky růží
a pruty leštit, brouky.

Rozmíchat v lese barvy
a kdeco zrána zrosit,
probudit v zemi larvy
a teplo do děr nosit.

Včeličkám květy sladit
a děcka nutit vstávat
a kožich kočkám hladit
a peckám jádra dávat.

Jak s básničkou pracovat?

Pokud se rozhodnete básničku do výuky zařadit, máte hned tři možnosti, jak to udělat.

Seznámení se s infinitivem a vyjádření jeho vlastností

Můžete děti nechat, aby zkusily v textu najít a označit všechna slovesa. Pak mohou následovat otázky sloužící k vyvození infinitivu:

Zopakování toho, co je infinitiv

Žáci opět hledají všechna slovesa v textu. Navíc mohou dostat za úkol aby se zamysleli nad tím, proč je vlastně mají hledat. Dobré je, pokud umí svůj názor podpořit nějakým argumentem/důkazem.

Upevnění podoby infinitivu + vlastní tvorba

Aby se dětem lépe pamatovalo, jak infinitiv správně vypadá, můžeme se s nimi pokusit vytvořit další sloku básničky. Žáci mohou pracovat samostatně nebo ve skupinách. Samotné tvorbě může předcházet například brainstorming na téma jaro. Co všechno se v přírodě ještě děje? Jak na jaro reagují zvířata a lidé? Každá skupina (nebo jednotlivec) může zkusit vymysle celou sloku, případně stačí, pokud vymyslí alespoň jeden verš a celý závěr básně se vytvoří z práce celé třídy.

Podobným způsobem ze vymyslet také básničku týkající se léta, podzimu či zimy. V takovém případě můžete aktivitu klidně zařadit i mimo jarní měsíce.

Pracovní list s textem básničky si můžete stáhnout ZDE.

(stačí kliknout na odkaz a soubor se Vám otevře)

Přepis bublinkové nápovědy: