Tvoříme vlastní básničky: Věci kolem nás

Vydáno dne 23.06.2018

Poezii můžeme s žáky nejen číst, ale také tvořit. Tato aktivita navíc dětem ukáže, že poezii nemusíme brát vždy vážně a že i v básničkách můžeme uplatnit smysl pro humor. Navíc pomůže zbořit často zažitý mýtus, že poezie se věnuje pouze lásce, přírodě a zvířátkům.



Proč se do tvorby básniček pustit

Milujeme poezii logo Mnohdy děti i dospělé od poezie odrazuje to, že mají texty spojeny pouze s velkými a vážnými záležitostmi. Díky této aktivitě můžete svým žákům ukázat, že básničky lze psát i o zcela obyčejných věcech jako budík, tužka, rolnička nebo třeba lednice. Psát báseň o běžném předmětu z našeho života může navíc vést k zamyšlení nad tím, k čemu všemu různé předměty slouží, jakým způsobem je používáme a jaké pocity v nás jejich používání/nepou­žívání vyvolává.

Úvodní motivace

Jako motivace mohou skvěle posloužit básničky Jiřího Žáčka ze sbírky Čtyřverší.

Jiří Žáček – Čtyřverší

Budík
Kokrhá: Vstávej, lenochu!
A kdyby mohl, stáhl by mi deku.
Hoď sebou! Zaspíš epochu!
A za svou službu nemá špetku vděku.

Rolnička
Dal mi ji kdysi kdosi k svátku.
A když s ní potmě zacinkám,
vracím se zpátky na oslátku
k zvířatům, k dětem, k maminkám.

Tužka
Záleží hlavně na tuze,
jestli text dojme, nebo raní.
Tvrdá nám škrtá iluze
a měkká píše něžná psaní.

Zdarma stáhnout text básní Tužka, Rolnička a Budík

Pokáč – Můj milý byte

Pokud budete text tvořit se staršími dětmi, můžete jako inspiraci použít také písničku Můj milý byte od známého písničkáře Pokáče. Ta je sice psána hovorovou češtinou, ale na druhou stranu žáci zase ocení autorův humor a nadhled.

Vlastní tvorba

Vhodné je v krátkosti zopakovat (přiblížit) principy tvoření básničky, ukázat si druhy rýmů a pro snadnější tvorbu si napsat jejich schémata například na tabuli. Každý žák by si měl vybrat jeden předmět, o kterém bude psát. Lze zvolit předmět, ke kterému má pozitivní či negativní vztah, věc, kterou by chtěl vlastnit, oblíbenou hračku apod. Fantazii se meze nekladou.

Básně lze doplnit vlastními ilustracemi, všechna vzniklá díla lze například přepsat na počítači, vytisknout a nechat svázat jako brožovanou knihu.

Lze také pozměnit zadání a básničku psát z pohledu samotného předmětu.

Přepis bublinkové nápovědy: