Vydáno dne 25.01.2019
V tomto článku Vám nabízíme několik nápadů na aktivity, které
pomohou žákům lépe pochopit, kdy jsou ve slově hlásky R a L
slabikotvorné. Navíc si díky nim také procvičí kreativitu, fantazii a
pomohou jim si rozšířit slovní zásobu.
Na úvod si připomeňme, že hlásky R a L jsou slabikotvorné pouze v případě, že slabika, ve které jsou, neobsahuje žádnou samohlásku (a, e, i, o, u, y, á, é, í, ó, ů/ú, ý). Slabikotvorné R/L obsahují například slova krb, vlk, obr, pekl, vrtulník.
Děti dostanou za úkol vypsat co nejvíce dopravních prostředků, které mají ve svém názvu hlásku R. Poté zakroužkují ta, jejichž R je slabikotvorné.
Pokud rozdělíme žáky do menších skupin, bude se jim na úkolu určitě lépe pracovat. Pro ještě lepší inspiraci můžeme přinést do třídy různé encyklopedie, které dětem s hledáním slov pomohou. Zapojit lze také vyhledávání na internetu.
Kromě hláskové stavby slova žáci procvičují skupinové řešení zadaného úkolu, hledání informací v různých zdrojích a rozšiřují si slovní zásobu na jedno téma.
Slabikotvorné R obsahují například slova skútr, sněžný skútr, vodní skútr, vrtulník, bagr, obrněný vlak.
Pro inspiraci ještě nabízím seznam některých dopravních prostředků, ve kterých najdete hlásku R: trajekt, torpédoborec, tanker, ledoborec, helikoptéra, raketa, horkovzdušný balón, karavan, kočár, buldozer, ponorka, hydroplán, brusle, traktor, trolejbus, odrážecí kolo.
V tomto úkolu dostanou děti slova, která obsahují slabikotvorné R/L. Jejich úkolem je přidat do slova jednu hlásku, která vytvoří nové slovo, ve kterém hláska R/L už nebude slabikotvorná, Například:
Další slova i s řešením: krk (krok), trn (trůn), vrt (vrut), brva (barva), krb (krab), drží (draží), obr (obor), drzí (drazí, druzí), smrká (smráká), hrb (hrob), nesl (nesla, nesli, neslo) a tvary minulého času dalších vhodných sloves.
Děti často rády řeší různé hádanky, přesmyčky a rébusy. Tyto hádanky jim navíc pomáhají lépe pochopit, jaký rozdíl je vlastně mezi slabikou tvořenou samohláskou a slabikou obsahující slabikotvornou souhlásku. Zároveň si rozšíří slovní zásobu.
Nechte děti sepsat větu, která by obsahovala co největší množství slov, která obsahují slabikotvorné R a L. Pokud děti chtějí, mohou vyzkoušet sepsat i větu, která je tvořena právě jen těmi slovy, která slabikotvorné R a L mají. Například:
Obr pekl mrkev.
Drzý vlk sedl na bagr a uprchl.
Krtek pekl mrkvový dort.
Pokud žáci chtějí, mohou k větám přimalovat také obrázek. Takto vzniklá dílka můžete vyvěsit ve třídě na nástěnku, případně lze celou akci pojmout jako mini výstavu pro rodiče / další žáky ve škole.
Aby se jim na úkolu pracovala lépe, doporučují úkol pojmout jako skupinovou práci. Vhodné je také zařadit tuto aktivitu až v době, kdy už děti slabikotvorné hlásky umí dobře poznat a setkaly se s dostatečným počtem slov, která je obsahují. Před plněním úkolu je také vhodné zařadit brainstorming, během kterého společně vytvoříte zásobník slova, která lze použít.
Děti rády vymýšlejí bláznivé příběhy z omezeného množství slov, rády tvoří vtipné a originální příběhy. V tomto úkolu mohou popustit uzdu své fantazii. Navíc mohou pracovat ve skupinách. Aktivity rozvíjí také slovní zásobu a komunikativní kompetence.