10 tipů, jak zapojit svět Harryho Pottera do výuky češtiny

Vydáno dne 01.03.2020

Připravila jsem si pro Vás deset nápadů, jak do výuky českého jazyka zapojit svět z knížek o Harry Potterovi. Všechny náměty můžete využít kdykoliv běheme školního roku a potěšit tak milovníky tohoto kouzelnického světa. Po všech aktivitách můžete ale klidně sáhnout i ve třídě, kde žádné nadšené fanoušky Harryho nemáte. Většina z nich nevyžaduje žádné hlubší znalosti tohoto díla. Pokud vychází úkol z konkrétní pasáže knihy, najdete u něj stručné uvedení do situace.



1. Citát k zamyšlení

Citát, ze kterého vychází následující aktivity, zazní v knize Harry Potter a ohnivý pohár. Albus Brumbál ji použije při proslovu ke studentům na konci školního roku. Ve svém proslovu upozorňuje na to, že se Voldemort vrátil zpět ke své moci a že je potřeba se na to připravit. Právě v tomto momentu zazní i věta, kterou jsme si vypůjčili pro naše náměty.

Rozdejte dětem kartičku s citátem, případně ho můžete napsat třeba na tabuli. Nechte je, aby se nad textem zamyslely.

Poté můžeme zapojit citát do skutečného života a propojit ho s konkrétními zkušenostmi.

U starších žáků můžeme o tématu diskutovat i v historických souvislostech. Možností máme mnoho, záleží, jaké téma se nám hodí do výuky. Zapojit můžeme například:

2. Dílna čtení a kouzla

Jaké kouzlo by se tvojí postavě hodilo použít? Případně jaké by se jí mohlo hodit v budoucnu? Proč?

Žáci nemusí použít pouze zaříkávadla, která se učí v Bradavicích, mohou vymýšlet i svoje vlastní podle situace v knize. Pokud jim zbude čas, mohou vymyslet a zapsat konkrétní podobu, pomůcky potřebné pro správné provedení kouzla, případně konkrétní pohyb ruky s hůlkou.

Jaké kouzlo bys chtěl(a) umět ty? Proč?

3. Zrcadlo z Erisedu

Pokud se podíváme do zrcadla z Erisedu, nevidíme v něm svůj skutečný odraz, ale obraz toho, po čem naše srdce nejvíce touží. Harry v něm vidí například sám sebe se svými rodiči, kteří jsou znovu naživu.

Zrcadlo můžeme zařadit do dílny čtení, žáci mají napsat, co by v takovém zrcadle viděla jejich postava. Svůj názor by měli podpořit vysvětlením.

Můžeme také nechat děti napsat/nakreslit, jak by vypadal jejich odraz. V tomto případě je vhodné zvážit vztahy ve třídě a celkové klima. Pokud nechtějí žáci svoje zrcadlo ukazovat, měli by mít právo nechat si svá přání a touhy pro sebe.

4. Anagramy a přezdívky padouchů

Ve druhém dílu příběhu o Harrym se dozvídáme, že z civilního jména pána zla Tom Marvolo Riddle můžeme přesmyčkou složit větu I am Lord Voldemort (Já jsem lord Voldemort).

Pojďme využít přesmyčky k tomu, abychom vymýšleli “padouchovské” přezdívky pro nás i naše hrdiny.

Postup je jednoduchý. Stačí vzít písmena ze jména našeho hrdina a přeskupit je do nové podoby. Pokud se nám nové nedaří vymyslet, můžeme použít jen některá jeho písmena. Pomoci nám mohou také programy na tvorbu anagramů, které najdeme na internetu (doporučuji například https://anagrammer.org/).

Pokud byste se stali padouchem, jaké jméno byste používali?

Já bych nejspíš byla JASANOVÁ KRVINKA a můj kouzelnický parťák by byl RAPTOR HYRTE.

5. Tvorba viteálů

Viteály jsou předměty, do kterých čaroděj schová části své duše, aby se stal nesmrtelným. Viteál lze stvořit z jakékoliv věci, takže jejich hledání může být hodně dlouhé a náročné. Lord Voldemort pro svoje viteály použil předměty, které pro něj byly důležité, často k nim měl blízký vzrah.

Jak můžeme viteály zapojit do naší výuky? Hned dvěma způsoby:

Tvorba viteálů je skvělým způsobem, jak s dětmi zpracovat charakteristiku jednotlivých postav i sebe sama. Může se stát i netradičním způsobem, jak se seznámit s dětmi. V neposlední řadě pomůže dětem pracovat se čtenou knihou, jejím dějem, lokacemi, kde se odehrává. Žáci tyto informace třídí a navzájem propojují.

6. Tematicke testy

Na našem webu jich najdete hned několik:

Přepis bublinkové nápovědy: