Moje čeština

Čeština nemusí být nuda

Jak vysvětlit dítěti jmenný přísudek se sponou?

Defaultní ikona uživatele
Lunar:

Dobrý den, posledně jste mi krásně poradila ohledně slovesného způsobu. Moc děkuji. Dnes se na vás obracím s prosbou, jak nejjednodušeji vysvětlit dítěti páté třídy, že se jedná o přísudek jmenný se sponou. Děkuji


Jana Skřivánková:

Dobrý den,

jmenný přísudek se sponou má vždy dvě části: sponové sloveso (být, bývat, stát, stávat se) a jmennou část, nejčastěji podstatné jméno nebo přídavné jméno, není to ale podmínkou. Ve většině případů, kdy je ve větě jedno z těchto sloves, jedná se o jmenný přísudek se sponou. Rozlišovat ale musíme věty, ve kterých není sloveso být sponovým slovesem, to je v momentě, kdy si můžeme sloveso být nahradit synonymem (např. Byl jsem u babičky – Nacházel jsem se u babičky), pokud to nejde, s velkou pravděpodobností jde opět o jmenný přísudek se sponou.

Tento typ přísudku má často hodně podobnou podobu, zkuste tedy učit i na základě příkladů: Bratr je student. Michal je automechanik. Lenka se stala kadeřnicí. Dědeček je vášnivým rybářem.

Jmenná část může být tvořena i jiným slovním druhem, například Jsi tu sám? Ta kočka je naše. Nebuď hned hrr.

V páté třídě je ale asi nejdůležitější vědět, že pokud uvidím v přísudku sloveso být,bývat, stát či stávat se, znamená to, že se bude s velkou pravděpodobností jednat o jmenný přísudek se sponou. Více to asi zjednodušit bohužel nelze.


Jana Skřivánková:

Dotaz byl přesunut do samostatného vlákna, protože nesouvisel s tématem původní diskuze.


Defaultní ikona uživatele
Nebezpečí:
(rac)

 

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek MojeČeština.cz za ně nenese zodpovědnost. Odesláním příspěvku souhlasíte s Pravidly diskuze.