Moje čeština

Čeština nemusí být nuda

skloňování zájmena "se" --> jak určit správný pád podstatného jména?

Defaultní ikona uživatele
Stoupa:

Ahoj, narazil jsem na problémek a neumím si to sám pro sebe objasnit:

u 3.pádu je to asi (doufám) vždy jasné: Např.: „zvol si vlastnost/skupinu“ → tedy zvol si/sobě (3.p.) skupinu (4.p.)

u 4.pádu snad absolutně všude se píše např.: „Naučte psa poslušnosti“ (Naučte se slušnému chování) → tedy: naučte se/sebe (4.p.) poslušnosti (3.p.)

Jenže proč se potom naopak jinde píše např.: „Naučte se (4.p.) jazyk/látku (4.p.)“

Netuším jak rozlišit, kdy se ptát pádovou otázkou „Komu/Čemu se máte naučit“ (slušnému chování) a kdy „Koho/Co se máte naučit“ (jazyk)


Milan1236000:

Dobrý den Stoupo,

je to přesně tak, jak píšete:

  • 3. pád ► sobě, si
  • 4. pád ► sebe, se

Obávám se, že vysvětlit, který pád se kdy používá, je trochu složitější.

V češtině jsou slovesa, která se pojí s určitým pádem:

  • 3. pád: (po)děkovat (ale (po)děkovat za ► 4. pád)
  • 4. pád: vidět, slyšet, vědětjíst

, ale i ta, která se pojí jak se 3. pádem, tak i se 4.:

  • učit (se), zpívat, půjčitkomu, čemukohoco

Podobně je to v němčině, tam také jsou slova, která se pojí buď s určitým pádem nebo s více pády, takže je potřeba se naučit najednou sloveso/předložku a pád/y, se kterým/i se pojí.

Podobně je to i v češtině. U problematických slov je nejlepší si pád ověřit přímo ve slovníku (např. zde).

To jsem jen mírně odbočil. Takže zpět k Vašim větám. Sloveso učit se se pojí se 3. i se 4. pádem, takže po malé úpravě se dají použít obě varianty:

  • 3. pád: Učit se slušnému chování.
  • 4. pád: Učit se slušně chovat.
  • 3. pád: Učit se jazyku.
  • 4. pád: Učit se jazyk.

Osobně si myslím, že to takhle je, pokud ne, budu rád, když mě opravíte.


Defaultní ikona uživatele
Stoupa:

Díky za vysvětlení.

věty výše jsem použil jen jako ukázku asi nejznámějších příkladů.

Konkrétně jsem měl totiž větu: „Nauč Danielu hodnotu soucitu.“, což jsem ale považoval za nesprávný tvar.

Protože zde jsem si to sám pro sebe zdůvodnil (hodnota čeho – tedy 1.p./2.p.) a tedy psát ve 3.pádu: „Nauč Danielu hodnotě soucitu.“

Ale pokud by tam bylo slovo hodnota, jako veličina (třeba hodnota zlomek – tedy 1.p./1.p.), tak bych větu napsal ve 4.pádu: „Nauč Danielu hodnotu zlomek.“

Šlo mi tedy o to, jestli na toto existuje nějaké pravidlo. Jak ale píšete, je to složitější a asi lze psát většinou obojí a jde jen o pocit každého, jak věta vyzní. Tedy gramaticky správně je i „Naučte psa poslušnost“, ale 99% to takto nenapíše :)


Milan1236000:

Sloveso (na)učit (se) se pojí jak se 3. pádem, tak i se 4. Takže:

  • Nauč Danielu (4. pád: ženu) hodnotě (3. pád: ženě) soucitu (2. pád: hradu).
  • Nauč Danielu (4. pád: ženu) hodnotu (4. pád: ženu) soucitu (2. pád: hradu).

Ale pokud by tam bylo slovo hodnota, jako veličina (třeba hodnota zlomek – tedy 1.p./1.p.), tak bych větu napsal ve 4.pádu: „Nauč Danielu hodnotu zlomek.“

Nevím, zda jsem pochopil větu správně, ale ať už je slovo zlomek v jakémkoli významu (část celku/podíl (v matematice)/…), vždy se skloňuje stejně. Takže:

  • Nauč Danielu (4. pád: ženu) hodnotě (3. pád: ženě) zlomku (2. pád: hradu).
  • Nauč Danielu (4. pád: ženu) hodnotu (4. pád: ženu) zlomku (2. pád: hradu).

… jde jen o pocit každého, jak věta vyzní.

Například cizincům, kteří se učí česky, to někdy také nezní špatně:-D

V poslední větě: „Naučte psa poslušnost“ bych to já sám napsal asi takhle:

  • 3. pád: Naučte psa poslušnosti.
  • 4. pád: Naučte psa poslouchat.

Ale máte pravdu, je to podle toho, jak to dotyčný „cítí“. :-)

 

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek MojeČeština.cz za ně nenese zodpovědnost. Odesláním příspěvku souhlasíte s Pravidly diskuze.