Moje čeština

Čeština nemusí být nuda

Shoda podmětu s přísudkem

Komentáře k článku: Shoda přísudku s podmětem

Jana Skřivánková:

Re: prachy

Pakud má podstatné jméno pouze tvar množného čísla, tak je postup stejný jako při určování jakéhokoli jiného podstatného jména. Pomocí ukazovacího zájmene určíme rod (tady si akorát musíme dát pozor na to, abychom si uvědomili, že se pohybujeme v množném čísle – např. zájmeno ta není rod ženský ale střední apod.). A pak podle rodu určíme koncovku v přísudku. Konkrétně u slova prachy je ukazovací zájmeno ty, která nám jasně říká, že se nejedná o rod mužský životný ani o rod střední, proto napíšeme tvrdé Y. Prachy shořely.
Pokud bychom měli např. pomnožné podstatné jméno ústa vypadalo by to takto: ta ústa = rod střední, proto musíme napsat koncovku -a. Ústa se jí zvlnila do pohrdavého úsměvu.


Defaultní ikona uživatele
eviczkaa:

nevyjádřený podmět

Můžete prosím rozsoudit jednu hádku? Jsem názoru, že pokud budu já, žena, psát kamarádce větu: „Co kdybychom se zítra sešly,“ předpokládám, že píšu správně ve slově sešly tvrdé y, protože vím, že se jedná o dvě ženy. Kamarádky přítel ale tvrdí, že v případě situace, kdy děj teprve nastane a není ve větě vyjádřený podmět i když my víme, že se jedná o ženy, tak je rozhodně měkké i. Kdo z nás má pravdu? Za odpověď předem moc děkuji :-)


Defaultní ikona uživatele
lansy18:

chtěla bych se zeptat. můj bratr má problémy s češtinou. neumi Shoda podmětu s přísudkem. nevime jak ho to naučit. můžete nám poradit? děkuji


Jana Skřivánková:

Re: nevyjádřený podmět

Dobrý den, myslím, že to, zda ta situace už nastala nebo ne, nemá vůbec vliv na psaní i/y v přísudku. Ani jsem o tom nikde nenašla žádnou zmínku či poučku. Věta sice vyjadřuje budoucnost, ale tvar slovesa je minulý, proto ho berem jako v každé jiné větě se slovesem v minulém tvaru.
Pravdu máte určitě vy, protože i když se jedná o nevyjádřený podmět, jasně z kontextu víme, že se jedná o dvě ženy. Proto musíme napsat Y. U nevyjádřených podmětů se má psát měkké I, ale ne v případě, že právě z kontextu víme bližší informace. Když máte např. věty – Zuzka a Katka byly kamarádky. Často spolu chodily do kina. Tak u druhé věty je také nevyjádřený podmět, ale my z předešlé věty víme, že se jedná o dvě dívky, takže jde o rod ženský. To samé platí třeba u věty: Holky, byly jste už v té nové kavárně? Zde je také nevyjádřený podmět, ale to oslovení je jasným signálem, že jde o ženy, takže napíšeme také tvrdé Y.


Jana Skřivánková:

Re:

Dobrý den,
obávám se, že pokud se jedná o zákládní případy, tak nezbývá nic jiného, než se nazpaměť naučit poučky a pak je procvičovat a procvičovat. Na začátek zkuste třeba i ty nejjednodušší věty, kdy je jasné, že je podmět toho a toho rodu: např. Muži celý den pracovali, ženy vyšívaly apod. Za neúspěchem mohou být dvě věci:
a) bratrovi možná dělá problémy určit rod u podmětu nebo vůbec rozeznat podmět – v tom případě nejdříve procvičte určování rodu podstatného jména, živnotnosti u mužského rodu a určování podmětu
b) problém je v zapamatování si pouček – pak zkuste vymyslet nějakou mnemotechnickou pomůcku pro lepší zapamatování
Zkusila bych tedy nejdříve na jednoduchých větách zjistit, kde je chyba, a zaměřila se pak na ní. Hlavní je danou mluvnici co nejvíce procvičovat, aby si ji bratr zažil a trošku zautomatizoval.
Pokud byste se chtěla ještě na něco zeptat, určitě se napište, ráda pomůžu. Můžete klidně využít i soukromou zprávu nebo se můžeme domluvit klidně i jinak.


Defaultní ikona uživatele
kozibrada:

Shoda…

Dobrý den,
mám dotaz, jak je to u určování koncovky příčestí minulého. Věta typu „Soutěže se zúčastnili/y dívky i chlapci.“. Dále „Dívky s chlapci oslavovali/y…“ – zde mě zajímá, zda má nějakou roli předložka „s“, anebo zastupuje spojku „a“? A konečně „Její dcery se svými hosty tančili/y“ – opět předložka „s“.
Děkuji za reakce… :-)


Defaultní ikona uživatele
cicasek01:

-díky-

Díky moc jste mi pomohla eště jednou díky.Velice se mi tato stránka lýbí :-) :-) :-) :-) .


Defaultní ikona uživatele
nuadoll:

Reagovat

je to hezké nejlepší prostě nej :-)


Defaultní ikona uživatele
kikina:

ta paní co udělala tenhle článek je superova a jestli jích udělělě víc je ještě lepší byla bych rada kdyby mě někdo poslal všechny članky co napsala tala paní páč jsem si stím hle zlepšila známku na 2 a měla jsem dostat3 jsem moc moc rada :oops: :oops: :-D :-) že tato paní tenhle článek napsala


Jana Skřivánková:

Re:

Jsem ráda, že se článek tak líbil a že pomohl k lepší známce. Všechny články, které jsem o češtině napsala, najdeš na těchto stránkách (tedy mojecestina.cz).


Defaultní ikona uživatele
Harry:

Re: Koni x koně

U slov jakou jsou koně,rodiče a lidičky je pravidlo, že se vždy píše „i“.


Defaultní ikona uživatele
kikinenenka:

Potrepovala jsem se ucit a tohle mi moc pomohlo.Strasne dekuji.A moc pekne a ta tabulka je napadita.


Defaultní ikona uživatele
jana novotna denisska:

dada

tato tabulka mi velice pomohla moc dekuji Janičce ktera to napsala moc mi to pomohlo v diktatech a zato sem vdecna jestli bych vas mohla poprosit delejte vice stranek ale jestli vite od teto autorky nake stranky tak mi prosim napiste budu moc rada hlavne na i-ý a na shodu prisudku s podmetem budu velice rada jestli delate ucitelku tak deti co ucite maji stesti to ti nasi sou uplne nemozny. jestli bych vas mohla poprosit poslete mi nejake stranky o shode podmetu s prisudkem budu mo rada a moc mi to pomuze na email:teniska100@seznam.cz dekuji a budu moc moc rada kdyz mi pani jana skrivankova neco o shode s podmetem a dalsi stranky poslete dekuji mnohokrat ste uplne nejlepsiii na svete :-D :-D :-D :-D


Defaultní ikona uživatele
dai:

ja nevim co se urcuje u sloves vim jenom že osoba cislo cas a vic nevim poradite mi prosim


Jana Skřivánková:

Re:

U sloves můžeme určovat:
osobu (1., 2. a 3.)
číslo (jednotné a množné)
čas (minulý, přítomný a budoucí)
způsob (oznamovací, rozkazovací a podmiňovací)

dále můžeme slovesa řadit do tříd (1. – 5.) a k příslušným vzorů (například maže, prosí), podle zařazení k určité třídě a vzoru určíme, jak které sloveso časovat.

Při určování vždy záleží na zadání, někdy stačí určovat pouze kategorie osoby, čísla, času a způsobu, někdy se požaduje i zařazení do třídy.

 

Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek MojeČeština.cz za ně nenese zodpovědnost. Odesláním příspěvku souhlasíte s Pravidly diskuze.