Shoda podmětu s přísudkem
Komentáře k článku: Shoda přísudku s podmětem
Re: prachy
Pakud má podstatné jméno pouze tvar množného čísla, tak je postup
stejný jako při určování jakéhokoli jiného podstatného jména. Pomocí
ukazovacího zájmene určíme rod (tady si akorát musíme dát pozor na to,
abychom si uvědomili, že se pohybujeme v množném čísle – např.
zájmeno ta není rod ženský ale střední apod.). A pak podle rodu určíme
koncovku v přísudku. Konkrétně u slova prachy je ukazovací zájmeno ty,
která nám jasně říká, že se nejedná o rod mužský životný ani o rod
střední, proto napíšeme tvrdé Y. Prachy shořely.
Pokud bychom měli např. pomnožné podstatné jméno ústa vypadalo by to
takto: ta ústa = rod střední, proto musíme napsat koncovku -a. Ústa se jí
zvlnila do pohrdavého úsměvu.

nevyjádřený podmět
Můžete prosím rozsoudit jednu hádku? Jsem názoru, že pokud budu já,
žena, psát kamarádce větu: „Co kdybychom se zítra sešly,“
předpokládám, že píšu správně ve slově sešly tvrdé y, protože vím,
že se jedná o dvě ženy. Kamarádky přítel ale tvrdí, že v případě
situace, kdy děj teprve nastane a není ve větě vyjádřený podmět i když
my víme, že se jedná o ženy, tak je rozhodně měkké i. Kdo z nás má
pravdu? Za odpověď předem moc děkuji

chtěla bych se zeptat. můj bratr má problémy s češtinou. neumi Shoda podmětu s přísudkem. nevime jak ho to naučit. můžete nám poradit? děkuji
Re: nevyjádřený podmět
Dobrý den, myslím, že to, zda ta situace už nastala nebo ne, nemá vůbec
vliv na psaní i/y v přísudku. Ani jsem o tom nikde nenašla žádnou
zmínku či poučku. Věta sice vyjadřuje budoucnost, ale tvar slovesa je
minulý, proto ho berem jako v každé jiné větě se slovesem v minulém
tvaru.
Pravdu máte určitě vy, protože i když se jedná o nevyjádřený podmět,
jasně z kontextu víme, že se jedná o dvě ženy. Proto musíme napsat Y.
U nevyjádřených podmětů se má psát měkké I, ale ne v případě, že
právě z kontextu víme bližší informace. Když máte např. věty –
Zuzka a Katka byly kamarádky. Často spolu chodily do kina. Tak u druhé věty
je také nevyjádřený podmět, ale my z předešlé věty víme, že se
jedná o dvě dívky, takže jde o rod ženský. To samé platí třeba
u věty: Holky, byly jste už v té nové kavárně? Zde je také
nevyjádřený podmět, ale to oslovení je jasným signálem, že jde o ženy,
takže napíšeme také tvrdé Y.
Re:
Dobrý den,
obávám se, že pokud se jedná o zákládní případy, tak nezbývá nic
jiného, než se nazpaměť naučit poučky a pak je procvičovat a
procvičovat. Na začátek zkuste třeba i ty nejjednodušší věty, kdy je
jasné, že je podmět toho a toho rodu: např. Muži celý den pracovali, ženy
vyšívaly apod. Za neúspěchem mohou být dvě věci:
a) bratrovi možná dělá problémy určit rod u podmětu nebo vůbec rozeznat
podmět – v tom případě nejdříve procvičte určování rodu
podstatného jména, živnotnosti u mužského rodu a určování podmětu
b) problém je v zapamatování si pouček – pak zkuste vymyslet nějakou
mnemotechnickou pomůcku pro lepší zapamatování
Zkusila bych tedy nejdříve na jednoduchých větách zjistit, kde je chyba, a
zaměřila se pak na ní. Hlavní je danou mluvnici co nejvíce procvičovat,
aby si ji bratr zažil a trošku zautomatizoval.
Pokud byste se chtěla ještě na něco zeptat, určitě se napište, ráda
pomůžu. Můžete klidně využít i soukromou zprávu nebo se můžeme
domluvit klidně i jinak.

Shoda…
Dobrý den,
mám dotaz, jak je to u určování koncovky příčestí minulého. Věta typu
„Soutěže se zúčastnili/y dívky i chlapci.“. Dále „Dívky s chlapci
oslavovali/y…“ – zde mě zajímá, zda má nějakou roli předložka
„s“, anebo zastupuje spojku „a“? A konečně „Její dcery se svými
hosty tančili/y“ – opět předložka „s“.
Děkuji za reakce…

-díky-
Díky moc jste mi pomohla eště jednou díky.Velice se mi tato stránka
lýbí
.

Reagovat
je to hezké nejlepší prostě nej

ta paní co udělala tenhle článek je superova a jestli jích udělělě
víc je ještě lepší byla bych rada kdyby mě někdo poslal všechny članky
co napsala tala paní páč jsem si stím hle zlepšila známku na 2 a měla
jsem dostat3 jsem moc moc rada
že tato paní tenhle
článek napsala
Re:
Jsem ráda, že se článek tak líbil a že pomohl k lepší známce. Všechny články, které jsem o češtině napsala, najdeš na těchto stránkách (tedy mojecestina.cz).

Re: Koni x koně
U slov jakou jsou koně,rodiče a lidičky je pravidlo, že se vždy píše „i“.

Potrepovala jsem se ucit a tohle mi moc pomohlo.Strasne dekuji.A moc pekne a ta tabulka je napadita.

dada
tato tabulka mi velice pomohla moc dekuji Janičce ktera to napsala moc mi to
pomohlo v diktatech a zato sem vdecna jestli bych vas mohla poprosit delejte
vice stranek ale jestli vite od teto autorky nake stranky tak mi prosim napiste
budu moc rada hlavne na i-ý a na shodu prisudku s podmetem budu velice rada
jestli delate ucitelku tak deti co ucite maji stesti to ti nasi sou uplne
nemozny. jestli bych vas mohla poprosit poslete mi nejake stranky o shode
podmetu s prisudkem budu mo rada a moc mi to pomuze na email:teniska100@seznam.cz
dekuji a budu moc moc rada kdyz mi pani jana skrivankova neco o shode
s podmetem a dalsi stranky poslete dekuji mnohokrat ste uplne nejlepsiii na
svete

ja nevim co se urcuje u sloves vim jenom že osoba cislo cas a vic nevim poradite mi prosim
Re:
U sloves můžeme určovat:
osobu (1., 2. a 3.)
číslo (jednotné a množné)
čas (minulý, přítomný a budoucí)
způsob (oznamovací, rozkazovací a podmiňovací)
dále můžeme slovesa řadit do tříd (1. – 5.) a k příslušným vzorů (například maže, prosí), podle zařazení k určité třídě a vzoru určíme, jak které sloveso časovat.
Při určování vždy záleží na zadání, někdy stačí určovat pouze kategorie osoby, čísla, času a způsobu, někdy se požaduje i zařazení do třídy.
Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek MojeČeština.cz za ně nenese zodpovědnost. Odesláním příspěvku souhlasíte s Pravidly diskuze.