Číslovky - základní rozdělení
Komentáře k článku: Druhy číslovek

Pomoc!!!
Dobrý den,
paní učitelka nám řekla ze cislovka neurčitá je i např:100 ve větě :
Mám sto chutí mu vsechno prozradit.nebo 1000 ve větě : Tisíce housenek
ničili naši zeleninu.. prosím poraťe jak to …
Re: Pomoc!!!
Dobrý den,
v některých případech mohou číslovky jako tisíce, sta, stovky apod.
vyjadřovat opravdu neurčitý počet. Například ve spojení tisíce housenek
nevíme, kolik přesně jich bylo, nevíme, jestli dva tisíce, deset tisíc
nebo padesát tisíc. A to je v podstatě definice neurčité číslovky.
Podobně je tomu třeba u spojení tisíceré díky nebo stovky lidí –
opět nevíme, kolik přesně těch díků/lidí bylo, víme jen, že se
řádově jednalo o tisíce či stovky, ale přesný počet neznáme. Musíme
tedy rozlišit mezi tisíc housenek a tisíce housenek (tisíc housenek –
víme, kolik jich je, 1000, tisíce housenek – nevíme, kolik jich přesně
je).
U spojení sto chutí je to myslím dáno tím, že číslovka sto tady
v podstatě zastupuje význam mnoho, hodně a neoznačuje určitý počet
chutí, které máme, spíše vyjadřuje, že opravdu máme chuť to na někoho
prozradit. Proto může být opět chápáno jako neurčitý počet.
Mohla bych se ze zvědavosti zeptat, v jakém ročníku jste? Ještě jsem se totiž nesetkala s tím, že by se toto ve škole učilo. Děkuji za odpověď.

Jsem na Gymplu v Primě (6třídě)
Jinak děkuji za odpověď

kolik
Dobrý den, pátráme v učebnicích, jak je to se slovem kolik? Jedna nalezená informace říká, že jde o číslovku základní, neurčitou. Někde ji nezmiňují ve výčtu vůbec. Nalezli jsme správně. Mnohokrát děkuji za odpověď
Re: kolik
Dobrý den,
Slovník spisovné češtiny pro školu a veřejnost uvádí u slova kolik dva
slovní druhy
1. číslovka základní neurčitá (Kolik máte dětí)
2. vztažné zájmeno (Neměl tolik peněz, kolik potřeboval), často se pojí
právě s výrazem tolik
V případě číslovky jde tedy o číslovku základní (neurčitou), druhý význam jsem dala hlavně pro doplnění. S výčty jednotlivých zástupců je to někdy těžké, učebnice mají omezený rozsah, proto uvádějí příklady výběrově a ne na všechny problematické příklady se bohužel dostane.

Re: Re: kolik
Mockrát děkuji za rychlou odpověď. Bohužel mi není jasné, jak je to v naší konkrétní větě: Všimli jste si, kolik dětí z naší školy se tu shromažďuje? Díky

Re: Re: Re: kolik
Tady to nejspíš vyjadřuje množství – takže číslovka?
Re: Re: Re: kolik
Asi bych se přikláněla také k číslovce, ptáme se, zda si dotyčný všiml, jaký počet dětí ze školy se na místě shromažďuje.

mluvnické kategorie
Dobrý den, jaké mluvnické kategorie se určují u číslovek? Děkuji.
Re: mluvnické kategorie
Dobrý den,
u číslovek je to s kategoriemi trochu složitější, protože číslovky
jsou, pokud jde o formu, poměrně rozmanité. Nelze tedy říci, jaké
kategorie obecně u číslovek určujeme, protože např. některé číslovky
jako jednou, dvakrát se chovají jako slova neohebná, proto u nich nelze
určit žádnou kategorii. U většiny řadových, druhových a násobných
číslovek můžeme určit pád, číslo i rod (např. čtvrtý).

Velmi hezké stránky! Děkuji a Vám doporučuji!

Druhů číslovek je ve skutečnosti o něco více. Jako základ to asi
stačí.
Možná by zde ale mělo být napsáno, že číslovka sama o sobě vyjadřuje
pád. A proto není možné psát něco jako: 18ti, 18-ti…
Častá chyba, která je skoro v každém obchodě. A přitom tak jednoduché pravidlo…
Re:
Dobrý den,
děkuji za námět, je pravda, že s touto chybou se člověk téměř
neustále někde setkává (naposledy jsem ji viděla na několika účtenkách
z obchodu). Nápad určitě zařazuji do seznamu na samostatné články, snad
na něj brzy bude čas.

Dobrý den, je možné slovo všechno klasifikovat jako číslo mu neurčitou? Nebo jde striktně o zájmeno?
Dobrý den,
slovo všechno je pouze zájmenem, vymezuje osoby, zvířata nebo věci jako celek.
Příspěvky v diskusi jsou majetkem jejich autorů. Provozovatel webových stránek MojeČeština.cz za ně nenese zodpovědnost. Odesláním příspěvku souhlasíte s Pravidly diskuze.