Moje čeština

Čeština nemusí být nuda

10 tipů, jak zapojit svět Harryho Pottera do výuky češtiny

Vydáno dne 01.03.2020 od Jana Skřivánková

Připravila jsem si pro Vás deset nápadů, jak do výuky českého jazyka zapojit svět z knížek o Harry Potterovi. Všechny náměty můžete využít kdykoliv běheme školního roku a potěšit tak milovníky tohoto kouzelnického světa. Po všech aktivitách můžete ale klidně sáhnout i ve třídě, kde žádné nadšené fanoušky Harryho nemáte. Většina z nich nevyžaduje žádné hlubší znalosti tohoto díla. Pokud vychází úkol z konkrétní pasáže knihy, najdete u něj stručné uvedení do situace.

1. Citát k zamyšlení

Citát, ze kterého vychází následující aktivity, zazní v knize Harry Potter a ohnivý pohár. Albus Brumbál ji použije při proslovu ke studentům na konci školního roku. Ve svém proslovu upozorňuje na to, že se Voldemort vrátil zpět ke své moci a že je potřeba se na to připravit. Právě v tomto momentu zazní i věta, kterou jsme si vypůjčili pro naše náměty.

Rozdejte dětem kartičku s citátem, případně ho můžete napsat třeba na tabuli. Nechte je, aby se nad textem zamyslely.

  • Jaký význam podle nich věta má?
  • Proč mohou být některé správně věci těžké na uskutečnění?
  • Je udělat špatnou věc vždy lehké?

Poté můžeme zapojit citát do skutečného života a propojit ho s konkrétními zkušenostmi.

  • Dokázali by vymyslet nějaký příklad, který by dokazoval pravdivost věty?
  • Zažili takovou situaci oni sami?
  • Nebo hrdina knížky/filmu?

U starších žáků můžeme o tématu diskutovat i v historických souvislostech. Možností máme mnoho, záleží, jaké téma se nám hodí do výuky. Zapojit můžeme například:

  • jakýkoliv případ z historie, který si vybaví
  • téma 2. světové války, ukrývání židovských obyvatel, zapojení do odboje…, můžeme propojit s příběhy projektu Post bellum
  • počátky křesťanství a pronásledování prvních křesťanů
  • práva žen a volební právo, první studentky vysokých škol
  • příběhy z knih Příběhy pro holky, které se nebojí být výjimečné a Příběhy pro kluky, kteří se nebojí být výjimeční

2. Dílna čtení a kouzla

Jaké kouzlo by se tvojí postavě hodilo použít? Případně jaké by se jí mohlo hodit v budoucnu? Proč?

Žáci nemusí použít pouze zaříkávadla, která se učí v Bradavicích, mohou vymýšlet i svoje vlastní podle situace v knize. Pokud jim zbude čas, mohou vymyslet a zapsat konkrétní podobu, pomůcky potřebné pro správné provedení kouzla, případně konkrétní pohyb ruky s hůlkou.

Jaké kouzlo bys chtěl(a) umět ty? Proč?

3. Zrcadlo z Erisedu

Pokud se podíváme do zrcadla z Erisedu, nevidíme v něm svůj skutečný odraz, ale obraz toho, po čem naše srdce nejvíce touží. Harry v něm vidí například sám sebe se svými rodiči, kteří jsou znovu naživu.

Zrcadlo můžeme zařadit do dílny čtení, žáci mají napsat, co by v takovém zrcadle viděla jejich postava. Svůj názor by měli podpořit vysvětlením.

Můžeme také nechat děti napsat/nakreslit, jak by vypadal jejich odraz. V tomto případě je vhodné zvážit vztahy ve třídě a celkové klima. Pokud nechtějí žáci svoje zrcadlo ukazovat, měli by mít právo nechat si svá přání a touhy pro sebe.

4. Anagramy a přezdívky padouchů

Ve druhém dílu příběhu o Harrym se dozvídáme, že z civilního jména pána zla Tom Marvolo Riddle můžeme přesmyčkou složit větu I am Lord Voldemort (Já jsem lord Voldemort).

Pojďme využít přesmyčky k tomu, abychom vymýšleli “padouchovské” přezdívky pro nás i naše hrdiny.

Postup je jednoduchý. Stačí vzít písmena ze jména našeho hrdina a přeskupit je do nové podoby. Pokud se nám nové nedaří vymyslet, můžeme použít jen některá jeho písmena. Pomoci nám mohou také programy na tvorbu anagramů, které najdeme na internetu (doporučuji například https://anagrammer.org/).

Pokud byste se stali padouchem, jaké jméno byste používali?

Já bych nejspíš byla JASANOVÁ KRVINKA a můj kouzelnický parťák by byl RAPTOR HYRTE.

5. Tvorba viteálů

Viteály jsou předměty, do kterých čaroděj schová části své duše, aby se stal nesmrtelným. Viteál lze stvořit z jakékoliv věci, takže jejich hledání může být hodně dlouhé a náročné. Lord Voldemort pro svoje viteály použil předměty, které pro něj byly důležité, často k nim měl blízký vzrah.

Jak můžeme viteály zapojit do naší výuky? Hned dvěma způsoby:

  • Děti tvoří viteály pro postavu ze své knihy. Snaží se vybrat předměty, které jsou postavě blízké, vyjadřují její záliby, oblíbené věci apod. Viteály mohou schovávat na konkrétní místa, která mají pro postavu určitý význam. Svůj výběr by měly umět obhájit.
  • Děti sepíší seznam předmětů pro vytvoření svých viteálů. Napsané seznamy můžeme dát dohromady a žáci hádají, jaký seznam komu patří.

Tvorba viteálů je skvělým způsobem, jak s dětmi zpracovat charakteristiku jednotlivých postav i sebe sama. Může se stát i netradičním způsobem, jak se seznámit s dětmi. V neposlední řadě pomůže dětem pracovat se čtenou knihou, jejím dějem, lokacemi, kde se odehrává. Žáci tyto informace třídí a navzájem propojují.

6. Tematicke testy

Na našem webu jich najdete hned několik:


Čeština s maňásky

Zábavná aplikace na výuku vyjmenovaných slov, určování pádu, psaní ú/ů a i/y po měkkých a tvrdých souhláskách. Obsahuje celkem 8 756 testových otázek s vysvětlením správné odpovědi, 8 výukových her a vysvětlení potřebné teorie.

Vyzkoušet zdarma Češtinu s maňásky

Copyright info:

zdroje obrázků: https://tvtropes.org/…berOfSecrets, https://mildredeemed.wordpress.com/…r-of-erised/

Verze pro tisk

Články ze stejné rubriky: